10 valkuilen voor ondernemers

De helft van de startende bedrijven haalt het vijfjarig jubileum niet. Opvallend daarbij is dat startende ondernemers steeds weer dezelfde fouten maken. Vervelend voor hen maar leerzaam voor u.

1. Onvoldoende voorbereiding

De starter vergeet vooraf aan zichzelf de volgende belangrijke vragen te stellen:

  • Ben ik geschikt als zelfstandig ondernemer?
  • Op welke klanten richt ik mij?
  • Is mijn markt groot genoeg?
  • Heb ik speciale vergunningen nodig?

2. Te weinig bluf

Ondernemen is ook vooral doen! Op klanten afstappen, naar netwerkbijeenkomsten gaan en roepen dat u iets kunt, terwijl u dat diep in uw hart niet helemaal zeker weet… Veel starters ontbreekt het aan bluf, waardoor ze stranden.

3. Verkeerde huisvesting

Het vestigingspunt en/of prijs van de huisvesting kunnen in de beginperiode voor grote problemen zorgen en zelfs het voortbestaan van de onderneming bedreigen. Bepaal dus van tevoren goed wat voor een bedrijfspand u nodig heeft. Moet u bijvoorbeeld wel veel geld uitgeven aan een goed bereikbare locatie terwijl u nauwelijks klanten ontvangt?

4. Gebrekkige administratie

Een goede ondernemer gaat meteen na de start enthousiast aan de slag om geld te verdienen. De administratie wordt daarbij echter vaak flink verwaarloosd. Daardoor ontbreekt het zicht op de inkomsten en uitgaven en bestaat het gevaar dat de privé uitgaven te groot zijn. Dit kan het voortbestaan van uw bedrijf in gevaar brengen.

5. De fiscus vergeten

Als na de start van een onderneming de verkoop op gang begint te komen, raken veel ondernemers in een optimistische stemming. Het verdiende geld wordt enthousiast uitgegeven of teruggeïnvesteerd in het bedrijf. Als de eerste belastingaanslagen in de bus vallen – en die kunnen een hele tijd op zich laten wachten – komt de kater. Vaak gaat het om aanslagen over lange perioden en dus om grote bedragen. Zo groot soms dat een ondernemer de aanslag niet kan betalen en moet sluiten.

6. Tegenvallende verkoop

Een ondernemer ontleent zijn bestaansrecht aan de verkoop van producten of diensten. Maar wat als die verkoop niet goed op gang komt? Het kan zijn dat bijvoorbeeld uw verkoopgesprek niet aanslaat. Of misschien bent u (nog) niet commercieel genoeg om van een belangstellende daadwerkelijk een klant te maken. In dat geval kan een verkooptraining zinvol zijn.

7. Inbreuk op het sociale leven

Het hebben van een eigen bedrijf heeft een grote invloed op uw sociale leven. In veel gevallen is het zelfs een reden om weer te stoppen met het eigen bedrijf. Belangrijke oorzaken zijn eenzaamheid en onbegrip bij het thuisfront. Een eigen bedrijf vreet tijd en dat kan ten koste gaan van het sociale leven. Dit kan een enorme impact hebben op het gezinsleven. Probeer balans te vinden tussen werk en privé. Als dit niet (goed) lukt, roep dan de hulp in van een coach. Hij/zij helpt u bij het stellen van grenzen.

8. Wanbetalers!

Het kan soms even duren voordat rekeningen worden betaald. En soms betalen klanten zelfs helemaal niet. Een bedrijf dat al wat langer bestaat, kan meestal een stootje hebben. Voor een starter kan een onbetaalde rekening echter de doodsteek betekenen. Check daarom voortdurend of uw rekeningen worden betaald en zorg ervoor dat u bovenop de betalingstermijnen zit. Veel starters schromen hiervoor, omdat ze denken dat hun kersverse klant dan boos wordt. In veel gevallen is het voor klanten echter een teken dat u uw debiteurenadministratie goed op orde heeft.

9. Onduidelijke afspraken

Veel starters nemen genoegen met mondelinge afspraken. Soms gaat dat goed, soms ook niet. Bijvoorbeeld als een klant zijn bestelling ineens niet meer hoeft. Bevestig dus altijd uw opdrachten. En zorg dat u uw leveringsvoorwaarden op orde heeft. Maar maak ook heldere afspraken met uw leveranciers. Ook hier kunnen onduidelijkheden voor veel ellende zorgen.

10. Gedoe met personeel

Veel starters hebben moeite met het vinden van het juiste personeel. Het is natuurlijk sowieso lastig om goede mensen te vinden. Daarnaast hebben sommige starters weinig ervaring met leidinggeven, waardoor er spanningen kunnen ontstaan. Bovendien kan het gebeuren dat uw medewerkers (langdurig) ziek worden. Niet iedere ondernemer is daarop voorbereid en heeft daarvoor de juiste maatregelen getroffen. Dit kan grote financiële consequenties hebben.